درباره ی نیکی کریمی
درباره ی ،نیکی کریمی، بازیگر و کارگردان سینما
نوشته شده در تاريخ چهارشنبه سی و یکم تیر 1388 توسط یک دوست
درباره ی الی به کارگردانی اصغر فرهادی با حرف و حدیث های زیادی که بیشتر مثبت بود به کارنامه ی موفق این کارگردان  سینمای ایران اضافه شد .فیلمی که در جشنواره های مختلف درخشید و نظر  اغلب منتقدان و تماشاگران را به خود جلب کرد .

 

درباره ی الی را اگر قصه ای در مورد قضاوت فرض کنیم و ادم های این داستان را شخصیت هایی که به نوعی در این قضاوت ،تراژدی اصلی واقعه هستند بدانیم .موضوع مقایسه ی این فیلم با اثری متفاوت از مهدی کرم پور در سال ۱۳۸۴ است .فیلم ((چه کسی امیر را کشت؟)) با انتخاب فرم روایتی خاصی به قضاوت درباره ی مرگ امیر می پرداخت .فیلمی که متاسفانه با وجود ارزشهای زیادی که داشت با بی مهری بعضی تماشاگران و منتقدان رو به رو شد.

 

eli

 

شخصیت های فیلم ((درباره ی الی )) گرچه به ظاهر همه در یک قاب جمع شده بودند ،ولی پایان فیلم شاید هر کدام قاب هایی جدا از هم بودند که مشکل میشد انها را کنار هم جای داد و این تراژدی سنگینی است که تاثیر قضاوت این ادمها بود .در فیلم ((چه کسی امیر را کشت؟)) شخصیت های فیلم در قاب هایی جدا ازهم با مونولوگ هایی درباره ی امیر قضاوت می کنند ولی پایان فیلم در واقع هیچ کدام از منظر تماشاگر ،همان پرسونایی که در ابتدا از خودشان ترسیم کرده بودند نیستند .

نیکی کریمی ،در فیلم ((چه کسی امیر را کشت؟)) در نقشی متفاوت ظاهر می شود ،شخصیتی که ارام ارام در طول فیلم با تک گویی هایش خودش را برای تماشاگر اشکار می کند.اگر چه فرم انتخابی مهدی کرم پور در این فیلم تجربه متفاوتی برای تماشاگر بود ولی به نظرم تجربه موفقی است که شاید به دلیل عادت طیفی از تماشا گران به شیوه های مرسوم داستان گویی ،با عدم ارتباط با این دسته از تماشاگران مواجه شد.

مقایسه میان این دو فیلم تاکید بر ارزشهای هر دو اثر است ،دو فیلمی که با دو فرم متفاوت شاید محتوای شبیه به هم را در قالب قصه ای به تصویر کشیدند که شایسته تقدیر هستند.

 

 

در هر دو فیلم  داستانی روایت شد که نکته های ظریف زیادی در خود داشت .

در واقع، موضوع اصلی روایت ،((امیر)) در فیلم چه کسی امیر را کشت؟ یا ((الی )) در فیلم درباره ی الی نیست ، موضوع اصلی نقش دیگران در برخورد با این تراژدی است ،قضاوت های شخصیت ها ،درونیات ادم ها وارتباط هایی که هر لحظه در استانه سقوط است .

 

نوشته شده در تاريخ یکشنبه بیست و هشتم تیر 1388 توسط یک دوست
یک سال از درگذشت خسرو شکیبایی گذشت ،هنرمندی که در عرصه های مختلف هنری از خود اثار مهمی به جا گذاشت .شاید پتانسیل شکیبایی به مراتب از ظرفیت های موجود در سینمای ایران فراتر بود ولی با این وجود او با همه ی توان کار کرد و ماندگار شد.

 

شکیبایی در فیلم هایی از جمله سارا،پری ،روانی ،چه کسی امیر را کشت؟ با نیکی کریمی همبازی بود .فیلم هایی که برای هر دو بازیگر از اثاری مهم به شمار می روند .

خسرو شکیبایی

خسرو شکیبایی ،با فیلم هامون به شهرت رسید ،فیلمی که تبدیل به خاطره ای فراموش نشدنی برای دوستداران سینما شد ،مشکل می توان بازیگر دیگری به جز او را در این نقش تصور کرد .شکیبایی در سارا و پری به ایفای نقش هایی متفاوت از هامون پرداخت ، هر چند دوستداران او هنوز حمید هامون را در بازی های او جستجو می کردند .

 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنجشنبه بیست و پنجم تیر 1388 توسط یک دوست
بیست سال از اکران فیلم (( عروس)) به کارگردانی بهروز افخمی می گذرد ،نیکی کریمی هر چند فیلم وسوسه را قبل از بازی در عروس توی کارنامه ی بازیگریش داشت ولی در واقع با این فیلم به شهرت رسید ،شهرتی که در مسیر خوبی قرار گرفت و باعث شد ،کریمی بعد از سالها هنوز ستاره ی موفقی به شمار اید .

 

((عروس)) فیلمی عاشقانه در دوره ای بود که سراغاز فصلی نو در سینمای ایران شد ،افخمی با هوشمندی توانست قصه ای روان و جذاب را در مدیوم سینما روایت کند .

نیکی کریمی ،اگر چه در نقشی ماندگار ظاهر شد ،ولی بسیاری او را نه در سیمای بازیگری توانا که چهره ای جذاب برای نقش عروس فرض کردند ،ولی کریمی بعد از عبور موفق از دایره ی شهرت فیلم عروس، نشان داد بازیگری موفق در ایفای نقش های مختلف است .

nikikarimi

بازی های ماندگار در فیلم های ((سارا))،((پری))،((دو زن))،((برج مینو))،((نسل سوخته))،((دیوانه ای از قفس پرید))،((نیمه پنهان))و...  نشان داد ،نیکی کریمی از ابتدای راه قدم های استواری برداشته و به جایی که شایستگی ان را داشته رسیده است.

 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه سیزدهم تیر 1388 توسط یک دوست
نیکی کریمی،داور بخش اصلی جشنواره کارلوو ی واری و دیگر اعضای هیات داوران .

 

nikikarimi

 

 

 پی نوشت(یکشنبه چهاردهم تیر ماه ۱۳۸۸):نیکی کریمی ،برای دانشجویان و علاقه مندان به فیلمسازی در کارلووی واری کلاس اموزشی برگزار کرد.داوری اثار در جشنواره نیز ادامه دارد و کریمی یکی از داوران بخش اصلی است.

 

 

 

نوشته شده در تاريخ سه شنبه نهم تیر 1388 توسط یک دوست
چهل و چهارمین دوره ی جشنواره فیلم کارلووی واری جمهوری چک از ۳ تا ۱۱ جولای ۲۰۰۹

 

(۱۱ تا ۲۰ تیرماه ۱۳۸۸) برگزار میشود.این جشنواره با فیلم سینمایی ((بزرگترین)) شروع و با فیلم ((قایقی که تکان خورد)) پایان خواهد یافت.

نیکی کریمی ،یکی از اعضای هیات داوران بخش اصلی این جشنواره است ،بعد از موفقیت های مختلف او در عرصه های متفاوت داوری ،حضور در جشنواره معتبر کارلووی واری نقطه عطفی در کارنامه ی نیکی کریمی به حساب می اید

.

ان چه در خبر های مربوط به این جشنواره امده بود ،از تشکیل دوره های اموزش فیلم سازی برای دانشجویان و علاقه مندان در حاشیه ی این جشنواره توسط نیکی کریمی است،به احتمال زیاد فیلم های ساخته شده به وسیله ی نیکی کریمی هم در این دوره های اموزشی به نمایش در خواهد امد.

حضور پر رنگ  کریمی در جشنواره کارلووی واری ،موفقیتی برای سینمای ایران و جایگاه یک هنرمند ایرانی در موقعیتی بین المللی به شمار می رود ،

 

 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه ششم تیر 1388 توسط یک دوست
۲۷ ژوئن(۶ تیر ماه ۱۳۸۸) مصادف با سالروز تولد فیلمساز بزرگ سینمای دنیا ،کریستف کیشلوفسکی است، فیلم های مهمی از او در تاریخ سینما باقی مانده اند که با وجود گذشت زمان و دیدن چند باره هنوز از تاثیر گذارترین اثار به شمار می ایند.

 

اماتور ،سه گانه ی ابی ،سفید ،قرمز ،زندگی دوگانه ورونیک و...

 

 

 منتظر مطالب بعدی باشید.

 

 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه دوم تیر 1388 توسط یک دوست
اه ،ای پروانه             رویایت چیست؟                  وقت بال زدن     (چیو -نی)

 

هنگام مهتاب مزرعه پنبه پوشیده از گل به نظر می رسد  (باشو)

((نور ماه بر درختان کاج       جاناتان کلمنتس     ترجمه ی نیکی کریمی))

 

 

 

صفحه اول آرشيو مطالب پست الكترونيك قالب وبلاگ

استفاده از مطالب وبلاگ درباره ی نیکی کریمی با ذکر منبع مجاز است