درباره ی نیکی کریمی
درباره ی ،نیکی کریمی، بازیگر و کارگردان سینما
نوشته شده در تاريخ چهارشنبه یازدهم تیر 1393 توسط یک دوست
فیلم سینمایی زندگی جای دیگری است به کارگردانی منوچهر هادی را دیدم ،روایت بهیاری که به مرگ نزدیک می شود و توی فرصت کوتاهی که دارد باید نگاهش را به دنیای اطرافش تغییر دهد ،بهیاری که بیشتر رفتار و نوع کارش در بیمارستان به پزشکان نزدیک است و نمی دانم چرا توی لحظه هایی مرا یاد فیلم محبوب ریش قرمز اثر کوروساوا با بازی هنرمندانه ی توشیرو میفونه انداخت .

شهرزاد (نیکی کریمی ) همسر سابق داوود (حامد بهداد )،نقش زن جوانی که یکتا ناصر بازی می کند و علی همسر جدید شهرزاد که پارسا پیروزفر نقش ان را ایفا کرده به نوعی شخصیت هایی هستند که منوچهر هادی تلاش کرده به کمک انها قصه اش را تعریف کند ،به نظرم فیلم در تعریف قصه ای که داشته موفق بوده ولی سوالات بی جوابی را در اصل اثر باقی می گذارد که خلاف روند و کلیت جهان بینی فیلم است.

انسانی به مرگ نزدیک می شود که به هر دلیلی به خاطر عدم درک و متفاوت بودن نوع نگاهها از همسرش جدا شده و حالا در موقعیتی قرار گرفته که هم باید به فکر اینده ی فرزندانش باشد ،هم به خاطر مشکلی که برای همسر جدید شهرزاد به وجود امده راه حلی پیدا کند ،جواب مساله ای که پیچیدگی ان را نمی توان با روشی که داوود (حامد بهداد )در انتهای فیلم انتخاب می کند به سادگی قبول کرد.

نسخه ای که منوچهر هادی در فیلم زندگی جای دیگری است برای مخاطبانش پیچیده شاید به لحاظ دراماتیک تکان دهنده و جالب باشد ولی هرگز نمی تواند نمره قبولی از معیارهای واقعی زندگی بگیرد ،این که یک نفر تاریخ مرگش را بداند هرگز توجیه خوبی نیست برای گردن گرفتن گناه نکرده و مسیری که در پایان حامد بهداد می رود با این که هیچ کسی از مجازات یک انسان بی گناه خشنود نمی شود ولی طرح این قصه در قصه ی اصلی و استفاده از ان برای پایان بندی ،قابل پذیرش نیست.

سوال اینجاست که ایا بن بست علوم پزشکی برای بعضی بیماری های سخت به معنای بن بست مسایل و مشکلات اجتماعی و حقوقی  جامعه ی امروز است ؟فقط با قبول این فرض به سادگی می توان  راه حل های این چنینی را پیشنهاد داد.

با این که فیلمساز از غافلگیر کردن مخاطب در تصمیم نهایی حامد بهداد حسابی لذت برده ولی کاش برای لحظه ای به این موضوع فکر می کرد که با این کار هرگز نمی توان فداکاری پدرانه یا محبت احتمالی به مادر فرزندانش را احساس کرد ، که هدف هرگز وسیله را توجیه نمی کند .

شخصیت پردازی داوود (حامد بهداد ) طوری هست که چرخش های ناگهانی شخصیتی او در فیلم با زمان بندی های مورد نظر همخوانی چندان منطقی ندارد .

زندگی جای دیگری است به کارگردانی منوچهر هادی در تاثیرگذاری حسی و خلق سکانس های به یادماندنی موفق عمل کرده ولی  با بی رحمی خط بطلانی روی همه ی باورهای امید بخش می کشد، خطی که به جای خوبی ختم نمی شود و فقط نمایش  نادیده گرفتن امید و انتخاب بیراهه به جای راه است .

 منتظر مطالب بعدی باشید

نوشته شده در تاريخ یکشنبه سیزدهم بهمن 1392 توسط یک دوست
عکسهایی از نیکی کریمی در فیلم سینمایی زندگی جای دیگری است به کارگردانی منوچهر هادی



منتظر مطالب یعدی باشید.

نوشته شده در تاريخ شنبه شانزدهم آذر 1392 توسط یک دوست
تمشک با نقش افرینی نیکی کریمی و دیگر هنرمندان سینمای ایران به کارگردانی سامان سالور مراحل فنی را برای اماده شدن طی میکند ،عکسهایی از بازی نیکی کریمی در فیلم تمشک :

نیکی کریمی

 

فیلم تمشک

 

تمشک

 

منتظر مطالب بعدی باشید.

نوشته شده در تاريخ جمعه یکم آذر 1392 توسط یک دوست
ان طور که نیکی کریمی در صفحه ی شخصی خود خبر داده فیلمبرداری سریال سرزمین کهن  به کارگردانی کمال تبریزی با بازی نیکی کریمی و شهاب حسینی ادامه دارد ،امیدوارم شرایطی فراهم شود تا فیلم سینمایی خیابان های ارام به کارگردانی کمال تبریزی و بازی نیکی کریمی هم اکران شود .

نیکی کریمی در سریال سرزمین کهن

 

منتظر مطالب بعدی باشید.

نوشته شده در تاريخ جمعه بیست و چهارم آبان 1392 توسط یک دوست
نیکی کریمی در صفحه ی شخصی خودش عکسی از فیلم تمشک با نقش افرینی نیکی کریمی  و کارگردانی سامان سالور منتشر کرد .

فیلم سینمایی تمشک

 

منتظر مطالب بعدی باشید.

پی نوشت:

 

 

نوشته شده در تاريخ دوشنبه ششم آبان 1392 توسط یک دوست
فیلم بشارت به یک شهروند هزاره سوم به کارگردانی محمد هادی کریمی و نقش افرینی نیکی کریمی و دیگر بازیگران مطرح سینمای ایران به نظرم یکی از اثاری است که  در کنار  تحلیل تکنیکی و پرداختن به موضوع ساختار فیلمنامه ،کارگردانی ،تدوین  و مسائلی این گونه باید بیشتر به موضوع مهم محتوایی ان پرداخته شود .

به نظرم فیلمساز در بیان روایت قصه ای با محوریت ایمان و هشدار نسبت به خطر گروههای منحرف و از ان مهمتر اسیب های فردی و اجتماعی حاصل از ان موفق عمل کرده و  با بیانی روشن در مدیوم سینما و قصه ای مشخص و با استفاده از نقش افرینی های درست و نمادهایی قابل قبول به اثری ارزشمند در کارنامه ی هر یک از عوامل این فیلم رسیده است .

بشارت به یک شهروند هزاره سوم

اما ورود به بحث محتوایی بشارت به یک شهروند هزاره سوم با پیچیدگی هایی نیز همراه است ،اگر فیلم را با اثاری مثل جن گیر ،طالع نحس ،بچه رزماری مقایسه کنیم شاید یا باید این اثر را در قیاس با دیگر فیلم های این گونه دید یا در تقابل با انها به حساب اورد .

شاید مهمترین نکته ای که به نظرم رسید این موضوع  مهم بود که در فیلم  بشارت به یک شهروند هزاره سوم ،نیروی شر و شیطان در واقع در درون افکار نادرست و غلط انسان نشان داده می شود  در حالی که در اثار خارجی به طور معمول بیشتر نیروی شر و شیطانی  به صورت یک عامل جدا و بیرونی  از انسان به تصویر کشیده میشود .

 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهارشنبه سوم مهر 1392 توسط یک دوست
  به یاد برج مینو اثر به یاد ماندنی ابراهیم حاتمی کیا با نقش افرینی نیکی کریمی و علی مصفا .

 

برج مینو

 

برج مینو

 

منتظر مطالب بعدی باشید

نوشته شده در تاريخ جمعه چهارم اسفند 1391 توسط یک دوست
فیلم جعبه موسیقی به کارگردانی فرزاد موتمن و بازی نیکی کریمی به مقوله ی مرگ از زاویه ی دید یک شخصیت کودک و با نگاهی فانتزی داستان خودس را روایت می کند .

اگر چه فیلمساز در بیان روایت در قالب مورد نظر موفق عمل کرده ولی شاید با فیلمنامه  بهتر  می توانست جعبه موسیقی را به اثر بهتری تبدیل کند ،روایت داستان از زاویه دید معصومانه ی کودک یکی از نقاط قوت فیلم برای ورود به مقوله ای ماورایی است و در پیشرفت روایت نیز کمک زیادی کرده ولی وجود داستان های مختلف که به نوعی در طول فیلم به هم وصل شده اند در مواردی چندان با قدرت و کیفیت متناسب با کلیت فیلمنامه جلو نرفته اند .

جعبه موسیقی

شخصیت مادر این کودک (نیکی کریمی )هر چند حضوری  به ظاهر کوتاه داردولی نقش پررنگی در شکل گرفتن روایت به عهده گرفته  و تاثیر عمیقی در شکل گیری کلیت قصه ایفا میکند .

 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنجشنبه نهم آذر 1391 توسط یک دوست
فیلم سینمایی همبازی به کارگردانی غلامرضا رمضانی و نقش افرینی نیکی کریمی ،حمید فرخ نژاد و دیگر بازیگران سینمای ایران را دیدم ،فیلمی که با خلق یک موقعیت کمدی تلاش دارد به دنیای کودکی نزدیک شود و خواسته ی یک کودک از والدینش را دستمایه ی یک ماجرای طنز قرار داده است.

همبازی با روایت قصه ای ساده و با چند شخصیت اصلی در فضاسازی داستانی که قرار است تعریف کند موفق عمل کرده ولی سوالی  که  در طول فیلم مطرح کرده  فدای ساختن یک موقعیت کمیک شده و با نگاهی کلیشه ای به پاسخ انتهایی در سکانس نهایی می رسد.

  فیلم همبازی به موضوع داشتن با نداشتن بچه ی دوم نگاهی از سر تفنن و یک بعدی  دارد و بدون در نظر گرفتن مباحث اجتماعی ،فرهنگی ،روانشناسی و... برای همه یک نسخه ی ثابت  می پیچید و فلسفه ی نیاز به همبازی برای کودک را پاسخی برای سوال داشتن یا نداشتن بچه می داند .

همبازی

روش برخورد مناسب و مطابق با الگوهای روانشناسی کودک با بچه ای که درخواستی غیر منطقی در برابر  والدینش مطرح می کند به نظرم فرسنگها با ان چه همبازی به تصویر کشیده فاصله ای نجومی دارد .

 

 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه نهم آبان 1391 توسط یک دوست
فیلم سینمایی من همسرش هستم به کارگردانی مصطفی شایسته و نقش افرینی نیکی کریمی و دیگر بازیگران مطرح سینما را دیدم ،شخصیت هایی که در موقعیتی خاص قرار گرفتند و به نوعی واکنش های انها نسبت به تردیدهایی که با خود به دوش می کشند.

در واقع فیلم نشان میدهد که اگر  بی اعتنایی و روزمرگی های طاقت فرسا  جای روابط درست انسانی را بگیرد سراشیبی تلخی در انتظار خواهد بود .

فیلم در بیان روایت قصه ای که قرار است تعریف کند با چالشهایی برخورد کرده که از همه ی انها به خوبی عبور نکرده ،شخصیت های فیلمنامه در واکنش ها و انتخاب هایی که در مسیر داستان دارند گاهی از کارکتر بودن خود دور می شوند و به تیپ نزدیک شده اند .

فیلم من همسرش هستم

از جمله نقشی که مصطفی زمانی بازی می کند به نظرم می توانست با شخصیت پردازی بهتر کمک بیشتری به روند تکامل فیلمنامه میکرد هر چند نقش اصلی همسرش شهلا هست که نیکی کریمی نقش او را بازی میکند.

 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه ششم مرداد 1391 توسط یک دوست

فیلم سینمایی خیابان بیست و چهارم به نویسندگی و کارگردانی سعید اسدی و با نقش افرینی نیکی کریمی و دیگر بازیگران مطرح سینما را دیدم و بر این باور هستم که حاصل ان فیلمی شده که متاسفانه با ضعف های زیادی همراه هست ،اگر خیابان بیست و چهارم را فیلمی در گونه ی سینمای وحشت و جنایی به حساب بیاوریم که ادعای زمینه های روانشناسانه هم در خودش دارد با فیلمنامه ای و به دنبال ان فیلمی برخورد می کنیم که در ابتدایی ترین شکل خود از این گونه سینمایی به تجربه ی اثری در سینمای ایران پرداخته ،که هم در اجرای قواعد گونه ی این نوع سینما ناتوان هست هم عمقی در پرداخت نگاه روانشناسانه به شخصیت ها و موقعیت روایت ندارد .

خیابان بیست و چهارم

روایتی شتابزده از یک شخصیت جنایتکار بدون شخصیت پردازی حساب شده و تعدد شخصیت هایی که از فرصت مفیدی که فیلمساز می توانست با محدود تر کردن شخصیت ها و موقعیت ها به دست بیاورد ، از دست رفته و حاصل کار را بیشتر شبیه روایت یک خبر صفحه ی حوادث نشریات می کند بدون ان که به نمونه های موفق این نوع سینما نزدیک شود .

اگر درخشش اثر موفق کوبریک به نویسندگی استیون کینگ هنوز بعد گذشت سالها به عنوان سرلوحه ی این نوع سینما قلمداد می شود به خاطر فضاسازی های خاص ترسناک فیلم نیست که امروز به واسطه ی پیشرفت جلوه های بصری امکان خلق صحنه های دلهره اور کار سختی نیست ،ان چه این نوع سینما و درخشش کوبریک را متمایز می کند به نظرم فیلمنامه ای بر پایه ی فلسفه ی روانشناسانه ،فضاسازی های منطبق با وحشتی که نه فقط برای ترساندن که برای به  فکر فرو بردن مخاطب است .

 

 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه نهم دی 1390 توسط یک دوست
  دیروز فیلم در امتداد شهر به کارگردانی علی عطشانی و بازی نیکی کریمی و  دیگر بازیگران مطرح سینمای ایران  را دیدم ،متاسفانه فیلمنامه میان دو نوع فضای قصه در نوسان است ،کاش تکلیف فیلم با قصه ای که قرار بود تعریف کند روشن بود تا فضا سازی ،شخصیت پردازی و کلیت فیلم در ان مسیر جلو می رفت .پراکندگی در شخصیت هایی که به زحمت به تیپ هم تبدیل می شوند و سرگردانی انها در فیلمی که خود هم سرگردان میان انتخاب فضای قصه گویی هست ،به معجونی تبدیل شده که با هیچ نوع فرم روایتی سازگار نیست ،چه روایتی خطی و سرراست ،چه روایت موازی به بهتر شدن اثر کمک چندانی نمی کنند ،چون ان چه در امتداد شهر  از ان رنج می برد فیلمنامه ای ضعیف است .

نیکی کریمی

 ریتم مناسب  فیلم یکی از جذابیت های در امتداد شهر به حساب می اید ،حضور بعضی از بازیگران در نقش خودشان چندان کمکی به بهتر شدن فضای قصه و فیلمنامه نکرده و با خط قصه ی اصلی همخوانی ندارد ،در مثال های موفق روایت های موازی که داستان هایی کوتاه در کنار هم به تعریف واحدی از یک مفهوم می رسند مثل فیلمهای  بیست و یک گرم ، تصادف ،بابل ،همه ی شخصیت ها و قصه های به ظاهر پراکنده با یک معماری ظریف به یک مضمون واحد ختم می شوند و فرم روایت در خدمت قصه و مضمون است در ضمن یکدستی کامل در فضای قصه گویی هم بر انها حاکم است

 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه چهارم شهریور 1390 توسط یک دوست
شبانه روز فیلمی به کارگردانی مشترک امید بنکدار و کیوان علی محمدی است که با نقش افرینی نیکی کریمی ،مهناز افشار،مهتاب کرامتی،محمدرضا فروتن،پارسا پیروزفر،نگار جواهریان ،حامد بهداد ،بهنوش بختیاری و...  ساخته شده ،وقتی فیلم را دیدم به نظرم رسید زحمت زیادی برای میزانسن ها کشیده شده ،فیلمنامه از یک روایت خطی تبعیت نمی کرد و تلاش شده بود با یک فرم پازل مانند ،داستان ادم های مختلفی در زمان و مکان های متفاوتی روایت شود و ارام ارام پازل شکل واقعی خودش را پیدا کند ،هر چند این تجربه گرایی در فرم به نظرم برای سینمای ایران قابل توجه است ولی شاید بیشتر نظر مخاطبان خاص سینما را جلب کرده باشد.

شبانه روز

شبانه روز در روایت قصه ی خودش موفق عمل می کند ولی شاید اگر با تعداد محدودتری شخصیت و قصه مواجه بود بهتر عمل می کرد ،شبانه روز من را به یاد فیلم محبوب ((ساعتها)) انداخت فیلمی که با روایت زندگی سه زن در سه زمان و مکان مختلف با بازی نیکول کیدمن ،مریل استریپ و جولین مور ساخته شده بود ،استفاده از یک شخصیت نویسنده ی واقعی مثل ویرجیینا وولف (کیدمن )در ساعتها و یک نقاش واقعی مثل سیاوش کسرایی (حامد بهداد)در شبانه روز را اگر در کنار هم قرار دهیم به تفاوت های فیلمنامه نویسی می رسیم ،شبانه روز در بخش هایی از ضعف فیلمنامه به شدت رنج می برد ،به نظرم شخصیت سیاوش کسرایی با نقش افرینی حامد بهداد بیشتر در حد یک تیپ سازی از او باقی مانده و عمیقتر نمی شود.

 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دوشنبه نهم خرداد 1390 توسط یک دوست
جرم اثر مسعود کیمیایی را دیدم ،فیلمی که باز کیمیایی با مولفه های مورد علاقه ی خودش ساخته ،همان قصه ی همیشگی رفاقت و جراحت های  دل و زخم های پیدا و پنهان شخصیت هایی که هم گرفتار موقعیت درونی خودشان هستند هم شرایط بیرونی و حاصل جمع ان شرایطی است که فیلمساز فضای قصه اش را در ان روایت می کند .

به نظرم جرم فیلم متفاوتی نسبت به اثار دیگر کیمیایی نیست ،هر چند روایت اثر می توانست با فیلمنامه ای بهتر تبدیل به فیلم مهمتری در کارنامه ی کیمیایی شود ،کاش شخصیت رضا (پولاد کیمیایی ) بهتر پرداخت شده بود ،کاش با وجود ان که کیمیایی استاد دیالوگ نویسی هست ،برای رضا دیالوگ کمتری می نوشت ،کاش سکوت های این ادم بیشتر در نظر گرفته شده بود.

جرم

قهرمانی که کیمیایی به تصویر می کشد به دل تماشاگر امروزی نمی نشیند ،هر چند مولفه های قهرمانان فیلم های دیروز کیمیایی را تا حدودی یاداور می شود ولی در واقع هیچکدام از انها نیست و سرگردان است ،حضور کوتاه نیکی کریمی در نقش خواهر رضا برای شناسنامه دار کردن شخصیت و نقش کوتاه لعیا زنگنه هر چند تا حدودی به پرداخت شخصیت رضا کمک کرده ولی در مجموع تاثیر عمیقی به جا نمی گذارد .

کاش کیمیایی با کوتاه کردن سکانس های زندان ریتم بهتری به فیلم داده بود ،سکانس های خارج از زندان حامد بهداد و پولاد کیمیایی (رضا) گاهی کشدار و پر از دیالو گ هایی بود که می توانست کوتاهتر و عمیقتر باشد.

نیکی کریمی در جرم

باد دیدن سکانس رستوران یاد فیلم دزد دوچرخه دسیکا افتادم ،فیلم با پایانی نه چندان خوب از تاثیر پایان های تاثیر گذار فیلم های کیمیایی کمتر بهره برده ،کاش کیمیایی با هوشمندی که در فیلمسازی دارد سکانس اخر فیلم را با تکیه بر جزییات بیشتری تمام می کرد ،کاش از عینک رضا که ان همه در طول فیلم روی ان تاکید شد به راحتی نمی گذشت ،هنوز کلاه افتاده ی هادی اسلامی شخصیت فیلم سرب اثر کیمیایی در ان نمای درخشان جلوی چشمانم نقش بسته ،کاش وقتی رضا برای کشتن قاسم (مسعود رایگان) وارد ان مهمانی شد ان مدیر نفتی (جمشید مشایخی )را هم می دید که او هم خودش را با ان همه ادعا به اسباب قدرت فروخته و ان موقع چقدر تنهایی رضا بیشتر به دل می نشست .

مسعود کیمیایی

در هر حال این فیلم کیمیایی است و مسعود کیمیایی فیلم خودش را ساخته ،باید منتظر فیلم های بعدی او ماند .

 

منتظر مطالب بعدی باشید.

پی نوشت:+عکسهایی از نیکی کریمی بازیگر فیلم من همسرش هستم به کارگردانی مصطفی شایسته

نوشته شده در تاريخ پنجشنبه پنجم خرداد 1390 توسط یک دوست
مصاحبه ی نیکی کریمی با روزنامه شرق به نقل از سایت سینمای ما:

+مصاحبه ی نیکی کریمی درباره ی فیلم جرم و همکاری با مسعود کیمیایی

جرم

 

منتظر مطالب بعدی باشید.

نوشته شده در تاريخ دوشنبه بیست و نهم فروردین 1390 توسط یک دوست
امسال در واقع به نوعی بیست سال از اکران موفق سینمایی عروس می گذرد فیلمی که بهروز افخمی ان را کارگردانی کرد و فیلمبرداری را  نعمت حقیقی بر عهده داشت ،موسیقی بابک بیات و تدوین هوشمندانه ی محمد رضا مویینی در کنار بازی های نیکی کریمی و ابوالفضل پور عرب همه و همه  دست به دست هم دادند تا در موقعی مناسب سینمای ایران مسیر جدیدی به نسبت گذشته ترسیم کند.

حرف و حدیث ها درباره ی فیلم عروس از زمان اکران این فیلم شروع شد و تا امروز هم ادامه دارد ،نقطه ی عطفی که تاثیر خودش را گذاشت هر چند نیکی کریمی با عروس به شهرت رسید ولی موفقیت او  رادر بازیگری سینما به نظرم  بایدمتعلق به هوشمندی او در ادامه ی این راه پر نشیب و فراز دانست نیکی کریمی تلاش کرد در دایره ی بسته ی شهرت عروس گرفتار نشود و برای عبور از عروس موفق عمل کرد .

فیلم عروس

نشریه ی ۲۴ در شماره ی ۳۹ که اسفند ماه ۱۳۸۸ منتشر شده بود مصاحبه ای با نیکی کریمی درباره ی فیلم عروس داشته که عینا نقل می کنم:

*فیلم عروس برای شما در مجموعه کارهایی که بازی کرده اید جز سه فیلم برتر قرار می گیرد؟

این طوری می توانم بگویم که برای من فیلم مهمی است کلا فکر می کنم جز فیلم های خاصی است که در طول این سالها ساخته شده و از ان فیلم هایی بود که شانسی همه چیزش خیلی جور در امد از ماهایی که همسن و سال همان نقش ها بودیم تا هیجان و شوری که خود افخمی برای ساخت داشت نعمت حقیقی برای فیلمبرداری داشت و بقیه عوامل.

*اقای افخمی چطور شما را انتخاب کرد؟

ایشان دنبال بازیگر می گشت من از طریق دوست پدرم ،جمشید گرگین ،که در سریال کوچک جنگلی بازی کرده بود به اقای افخمی معرفی شدم

*از شما تست گرفتند؟

نه

*از سال ۶۹ که اقای افخمی فیلم عروس را ساخت تا سال ۷۶ که برای بار دوم در جهان پهلوان تختی با او همکاری کردید چه تفاوتهایی در شیوه ی کارگردانی او پیدا شده بود؟

 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنجشنبه بیست و دوم مهر 1389 توسط یک دوست
فیلم شکلات داغ اولین تجربه ی  کارگردانی حامد کلاهداری را دیدم،نیکی کریمی نقش شخصیتی را بازی کرده که محور قصه هایی هست که ادم هایش در یک کافی شاپ گرد هم می ایند،فیلم از قصه های کوتاهی تشکیل شده که هر کدام از این ادم ها با ان دست و پنجه نرم می کنند ،شاید هفت شخصیت به نوعی هفت قصه دارند که کافی شاپ هفت دریا صحنه ی نمایش زندگی انهاست.

nikikarimi

فیلمنامه تا حدود زیادی در طرح قصه ها و روایت موفق بوده و کلاهداری در اولین قدم فیلمسازی گام بلندی برداشته که سزاوار تحسین است.

نیکی کریمی در نقش افرینی شخصیت زن بی نام و نشانی که در واقع باعث بازشناسی ادم ها از خود واقعی خویش می شوند موفق بوده ،شخصیتی که گاهی ادم را یاد ژولیت بینوش در فیلم شکلات  اثر هالستروم می انداخت،کسی که مثل نسیم می اید و مثل نسیم پاییزی می رود و توی ذهن نقش اسطوره ای پیدا می کند.

 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دوشنبه هفتم اردیبهشت 1388 توسط یک دوست
فیلم سینمایی جهان پهلوان تختی به کارگردانی بهروز افخمی و بازی نیکی کریمی  ، فریبزر عرب نیا و...  از فیلم های تاثیر گذاری است که افخمی با هوشمندی توانسته اثر نا تمام مرحوم علی حاتمی را تبدیل به فیلمی نو با نگاه خاص خودش کند.

فیلم با این جمله در تیتراژ ابتدایی شروع می شود:((به یاد غلامرضا تختی و علی حاتمی که روی دوش مردم حقیقت را دریافتند.))

فیلم را هر بار که میبینم ، شخصیت تختی و مسائل حول محور او برایم جذابیت دوباره ای پیدا می کند .بازی های روان و دیالوگ های به جا و کار گردانی خوب جهان پهلوان تختی را به فیلمی تبدیل کرده که باید گاهی باز سراغش رفت و دوباره دید.

جهان پهلوان تختی

امسال  فضای ملتهب فوتبال کشور و مسائل مربوط به تیم ملی فوتبال خاطره ی تختی را توی ذهن زنده می کرد .این که فقط  مدال ها و افتخارات ورزشی تختی را به اسطوره ی ورزش ایران تبدیل نکرد بلکه تختی با تواضع و فروتنی نقشی بسیار فراتر از یک قهرمان ورزش ملی ایفا کرد .

فیلم جهان پهلوان تختی با این جمله در تیتراژ پایانی تمام میشود:((زمانه ی فرسوده ی ما نمی تواند طعم غریب پهلوانی واقعی را بدون تردید و سو ظن باور کند.{بورخس}))

توی بخشی از فیلم صعود تیم ملی فوتبال به جام جهانی و انعکاس ان و جشن و خوشحالی مردم به تصویر کشیده شده است .

 

 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه بیست و پنجم فروردین 1388 توسط یک دوست
سفر به یک جزیره ی کوچک و رویایی برای چند روز هم که شده بخشی از خاطرات به یاد ماندنی قلب و روح ادم می شود .گاهی توی خیال تجسم یک جزیره کوچک وسط اقیانوس با ان  درختهای  تنها را داریم .ارزوی فراغت از هیاهوی دنیای ماشینی و یک جور تولد دوباره .یک جور ارامش .نسیم ملایم دریا و صدای امواج ارام ابی اب و راه رفتن روی ماسه های ساحل.

 

خیلی دلم می خواست گاهی میشد توی یک جزیره کوچک خاطره های رویایی داشت .این روزها سریال محبوب لاست را هم که می بینم یک جورهایی به قصه های جزیره فکر کردم .به این که قصه های زیادی از ادبیات و سینما توی جزیره های خیال انگیز رخ می دهند .مثل جزیره گنج جزیره اسرار امیز قصه ی تنهایی رابینسون توی جزیره ،خانواده دکتر ارنست (انیمیشن جذاب و دوست داشتنی )سریال  لاست ،و...

 فیلم بر باد رفته به کارگردانی صدرا عبدالهی و با بازی نیکی کریمی و محمد رضا فروتن هم از فیلم های جزیره ای به شمار می روند .فیلمی که توی جزیره زیبای کیش به تصویر کشیده شده و سکانس های خاطره انگیزی از زیبایی های این جزیره ی رویایی را به همراه دارد.

نیکی کریمی در بر باد رفته داستان زنی در دو موقعیت زمانی مختلف را به خوبی بازی می کند .استفاده ی هوشمندانه از صدای ضبط شده ی خاطرات گذشته توسط شخصیت زن قصه و فلش بک هایی به موقع و به جا از نقاط قوت بر باد رفته است اگر چه فروتن هم شخصیت مرد داستان را در هر دو شرایط زمانی به خوبی به تصویر می کشد.

 

nikikarimi

استفاده از جزیره زیبای کیش به عنوان لوکیشن هر چند در فیلم های مختلف سینمای ایران تجربه شده ولی شاید جزیره کیش در فیلم بر باد رفته با فضای داستانی فیلم هماهنگی بیشتری دارد .شاید دیدن دوباره ی این فیلم بعد از گذشت سال ها یی که از تولید ان می گذرد خالی از لطف نباشد.فیلم را وقتی دوباره دیدم این بار از منظر نگاه امروز به نوع نگاه و برداشت ان موقع فیلمساز از شرایط ایران تجربه جالبی است که بهتر است هر کسی خودش قضاوت کند و به نتیجه های جالبی هم خواهد رسید.

 دیدن بر باد رفته یک جور نفس کشیدن توی جزیره زیبایی است که گاهی همه ی ادم ها دلشان برای ان جا بودن تنگ میشود.

بر باد رفته

منتظر مطالب بعدی باشید.

 

نوشته شده در تاريخ جمعه شانزدهم اسفند 1387 توسط یک دوست
 دومین سالگرد درگذشت رسول ملاقلی پور نویسنده و کارگردان سینمای ایران از راه رسید.

 

به یاد فیلم نسل سوخته افتادم .یکی از فیلم های متفاوت و ماندگار رسول ملاقلی پور کهدر چند اپیزود روایت دغدغه های فیلمساز نسبت به جامعه اش را به تصویر می کشید


نیکی کریمی بازیگر اصلی دو تا  از اپیزودهای نسل سوخته بود .اپیزود هایی که تاثیر زیادی به همراه داشت .هنوز هم بعد از سالها که از ساخت فیلم می گذرد   با دیدن دوباره ی فیلم می توان به نکته های جالبی پی برد.

پی نوشت:

در واقع اگر فیلم نسل سوخته را فیلمی اپیزودیک به حساب اوریم نیکی کریمی در دو اپیزود ان بازی می کند، اپیزودهایی که در حقیقت از هم جدا نیستند و به نوعی ادامه ی ماجرا در دوره ای دیگر است ،فیلم در واقع تا پایان از یک انسجام کامل از شخصیت ها و سیر رویدادها بر خوردار است که در زمان های مختلف و شرایط متفاوت زمانه روایت می شوند .

 

نوشته شده در تاريخ یکشنبه یازدهم اسفند 1387 توسط یک دوست
سه زن فیلمی از منیژه حکمت با بازی نیکی کریمی پگاه اهنگرانی مریم بوبانی و... 

 اگر چه ضعف هایی در فیلمنامه دارد ولی کلیت اثر فیلم خوبی را تشکیل داده که بازی نیکی کریمی از نقاط قوت فیلم به حساب می اید .داستان دور شدن سه نسل از هم با روایتی جذاب و دیدنی به تصویر کشیده شده است.فیلم اگر چه از قدرت  فیلم زندان زنان فیلم دیگر منیژه حکمت بر خوردار نیست ولی باز نگاه موشکافانه ی فیلمساز به دنیای اطرافش را به خوبی نشان می دهد.

 

سه زن  در موقع اکران با  بی مهری هایی از سوی منتقدان مواجه شد ولی در خاطر بسیاری به عنوان یک فیلم تاثیر گذار ماند.

 منتظر  باشید.

 

صفحه اول آرشيو مطالب پست الكترونيك قالب وبلاگ

استفاده از مطالب وبلاگ درباره ی نیکی کریمی با ذکر منبع مجاز است